رنگ ها چگونه بر خلق و خو و احساسات تأثیر می گذارند؟
رنگ می تواند نقش مهمی در انتقال اطلاعات به صورت غیرکلامی، ایجاد حالات خاص و حتی تاثیرگذاری بر تصمیمات افراد داشته باشد. با توجه به اینکه 90 درصد قضاوت های فوری تحت تأثیر تأثیرات روانی رنگ به تنهایی است، مهم است که بدانیم رنگ ها چه معنایی دارند و چه پاسخ هایی می توانند برانگیزند. سپس می توانید ظاهری را که می خواهید ارائه دهید، چه شخصی و چه حرفه ای انتخاب کنید تا به نتایج دلخواه خود برسید.
روانشناسی رنگ چیست؟
به عبارت سادهتر، روانشناسی رنگها به حوزهای محبوب از نظریه رنگها تبدیل شده است که مفاهیم عاطفی و روانشناختی را بین رنگها و احساسات نسبت میدهد. بسیاری از این معانی جهانی هستند زیرا بر مغز تأثیر می گذارند اما برخی فقط فرهنگی هستند. هنگام سفر، عاقلانه است که در مورد رنگ های پذیرفته شده و غیر قابل قبول برای هر رویداد خانوادگی یا فرهنگی که در خارج از کشور شرکت می کنید، تحقیق کنید.
اینکه آیا رنگی را اغلب دوست دارید به خاطرات دوران کودکی و ارتباط شما بین رنگ ها و احساسات بستگی دارد. اگر روزی مادرتان شما را مجبور به پوشیدن رنگ زرد کرد و همکلاسیهایتان شما را مسخره کردند، احتمالاً زرد رنگ مورد علاقه شما در بزرگسالی نخواهد بود.
گاهی اوقات یک رنگ می تواند معانی زیادی برای شما داشته باشد. برای مثال، ممکن است یک روز یک بلوز نارنجی بپوشید زیرا:
روحیه شما را بالا می برد
شما آماده عمل هستید
شما احساس خلاقیت می کنید
شما می خواهید بیانیه ای بدهید
معنی رنگ ها
رنگ ها چگونه بر خلق و خوی تأثیر می گذارند؟ در حالی که ادراکات رنگ تا حدودی ذهنی هستند، برخی از اثرات معنای جهانی دارند. رنگهایی که در ناحیه قرمز طیف میتوانند بر پایه زرد باشند مانند قرمز مایل به قرمز و قرمز نارنجی به عنوان رنگهای گرم شناخته میشوند. این رنگ های گرم احساساتی از احساس راحتی و گرما گرفته تا احساس خصومت و خشم را بر می انگیزند. قرمزها همچنین می توانند ته رنگ آبی داشته باشند و به عنوان رنگ های سرد مانند شرابی، یاقوتی، تمشکی، گیلاسی عمیق شناخته می شوند. این رنگها اغلب آرام توصیف میشوند، اما میتوانند جدیت و وقار را نیز به ذهن متبادر کنند.
موضوع به خوبی مستند شده است، بنابراین ما نگاهی به برخی مفاهیم شخصی و حرفه ای مرتبط با شش رنگ رنگین کمان خواهیم داشت تا درک بهتری از روانشناسی رنگ ها به شما ارائه دهیم.
قرمز
رنگ قرمز بیشترین توجه را به خود جلب می کند و با احساسات قوی مانند عشق، اشتیاق و خشم همراه است.
این رنگ جهانی برای نشان دادن قدرت، قدرت، شجاعت و خطر است. قرمز با پیوند قوی با تمایلات جنسی و افزایش اشتها، پر جنب و جوش، محرک و هیجان انگیز است.
قرمز انرژیبخش و هیجانانگیز است و ما را تشویق میکند تا عمل کنیم. همچنین می تواند به کسانی که خجالتی هستند یا فاقد اراده هستند اعتماد به نفس بدهد.
گرم و مثبت است، به طور کلی با بیشترین نیازهای فیزیکی و اراده ما برای بقا مرتبط است. این یک انرژی مردانه قوی و قدرتمند است. متابولیسم را افزایش می دهد، سرعت تنفس را افزایش می دهد و فشار خون را افزایش می دهد.
برای انرژی بخشیدن به گروه یا جلسه، قرمز بپوشید، اما در تکه های کوچکتر لباس، مانند بلوز یا روسری. همچنین در یک مجموعه اولیه سبز تیره، خاکستری، مشکی و سرمه ای، خلق و خوی شما را بهبود می بخشد. کراوات قرمز نیز به عنوان بخشی از کراوات قرمز و آبی که با همه چیز می پوشند مورد علاقه سیاستمداران است.
با این حال، مقدار کمی می تواند راه زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد، و در مناطق بزرگ قرمز می تواند باعث فشار بینایی شود. پوشیدن بیش از حد و اغلب اوقات می تواند شما را به عنوان یک مسئول و همچنین به عنوان یک فرد رئیس معرفی کند!
نارنجی
این رنگ تشویق، خوش بینی و اعتماد به نفس است که برونگرا را مشخص می کند. نارنجی گرما و شادی را ساطع می کند و انرژی فیزیکی و تحریک رنگ قرمز را با شادابی زرد ترکیب می کند. رنگ نارنجی می تواند الهام بخش شجاعت، اشتیاق، شادابی و سرزندگی باشد. همچنین می تواند اثر محرکی داشته باشد، به ویژه بر روی اشتها.
همچنین می تواند نشانه بدبینی و سطحی نگری باشد.
در کاربردهای تجاری، رنگ نارنجی بسته به سایه انتخاب شده و ترکیب آن با رنگ های دیگر، تصور مقرون به صرفه بودن را به شما می دهد. ملایم تر از قرمز، نارنجی نشان دهنده انرژی زنانه و انرژی خلقت است.
برای شبکه یا یک گردهمایی اجتماعی تجاری، آن را جسورانه در یک کت بلیزر بپوشید. آن را با یک تاپ هماهنگ چند رنگ و شلوار یکدست، یا با احتیاط بیشتر در تکه های کوچک در یک تاپ یا روسری چاپ شده ست کنید. همچنین بهطور طبیعی و زیبایی با سایههای پاییزی شمال ایالات متحده ترکیب میشود که با سایههای قهوهای و تند، حسی هنرمندانه یا زمیندار پیدا میکند. نقطه ضعف استفاده از رنگ نارنجی این است که مقدار زیادی رنگ نارنجی از نظر کیفیت متفاوت است. مطمئن شوید که خرید نارنجی خود را در نور روز بررسی کنید زیرا نور شدیدتر می تواند تن صدا را کاهش دهد. کراواتهای نارنجی برای مردان هنوز در لیست قدرتها قرار دارند، بنابراین از روکش ابریشمی گرانقیمت بپوشید تا رنگها بدرخشند و موفقیت را تابش کنند.
زرد
زرد رنگ ذهن و عقل است که با سمت چپ و منطقی مغز طنین انداز می شود. خلاق است، لحن ایده های جدید و روش های جدید انجام کارها است. یادداشت های پس از آن و پدهای قانونی به دلیل بسیار خوبی با رنگ زرد اختراع شدند!
زرد که روشن ترین رنگ طیف است، نشاط بخش و روشن کننده است، امید، شادی و سرگرمی را ارائه می دهد. رنگی گرم و شاد است که حس شادابی و بازیگوشی ایجاد می کند و روحیه افراد را درخشان می کند.
با این حال، رنگ زرد بیش از حد می تواند باعث اضطراب، عصبی بودن، دلهره، بی قراری و رویارویی به خصوص در افرادی شود که قبلاً استرس دارند. همچنین می تواند حاکی از بی حوصلگی، انتقاد و بزدلی باشد و افراد را برانگیزد تا بیش از حد انتقادی، قضاوت کننده و فریبکار شوند.
هنگام تلاش برای تأثیرگذاری بر مردان از پوشیدن لباس زرد خودداری کنید. آنها تمایل دارند که آن را ارزان و غیر پیچیده ببینند. با این حال، برای متمایز شدن از دیگران بسیار عالی است و به راحتی می توان آن را با یک سایه ملایم جفت کرد تا قدرت بیشتری مانند آبی متوسط یا سبز جنگلی به آن اضافه شود. کراوات های زرد اخیراً از قفسه کراوات برقی افتاده اند، اما همچنان می توان آنها را با موفقیت در طرح های زرد و آبی یا خال خالی پوشید.
سبز
سبز طبیعت، تعادل و رشد است. آرامش بخش و امن است و نماد هماهنگی، شفا و ثبات است.
همچنین نشان دهنده امنیت و اتکا به خود است. سبزهای تیره تر به پول، ثروت و اعتبار مربوط می شوند، در حالی که سبزهای روشن تر به تولد دوباره، رشد و شادابی مربوط می شوند.
با این حال، رنگ سبز بیش از حد می تواند منجر به احساس حسادت، طمع، حسادت و خودخواهی شود.
در تجارت، رنگ سبز برای هر چیزی که با سلامتی و بهبودی و ترویج محصولات طبیعی، ایمن، ارگانیک و سازگار با محیط زیست مرتبط باشد، مفید است. سبز تیره انتخاب خوبی برای وب سایت های پولی و مالی است.
آن را با خیال راحت و به نفع خود در محل کار، در ارائه فروش، درخواست بودجه یا وام بپوشید. در سمت روشنتر رنگ سبز، فیروزهای و آبی دو مورد از محبوبترین رنگها هستند، مانند سبزی تیرهتر که همگی از مقادیر مختلف آبی و سبز ساخته شدهاند. آنها انسان را به یاد نور خورشید در دریای آبی، سلامتی، آرامش و فراوانی می اندازند. از رنگ های جامد یا چاپی به عنوان تاپ، بلوز و صدف زیر کت و شلوار با رنگ های شتری، بژ، مایل و همچنین بنفش و زغالی استفاده کنید. مردان وقتی میخواهند صمیمی و مقتدر به نظر برسند، میتوانند به نفع خود کراوات آبی بپوشند.
آبی
آبی رنگ اعتماد، آرامش و صلح است. این نشان دهنده وفاداری و صداقت و همچنین محافظه کاری و قابل پیش بینی است.
این تاثیر بر روی مغز نسبت به رنگ قرمز دارد. آرام بخش، کاهش تنش و ترس، کاهش ضربان نبض و کاهش اشتها است. در حالی که الهام بخش خرد و آرمان های برتر است، صمیمانه، محتاطانه و ساکت است. خنک بودن، حسی از فضا ایجاد می کند.
از آنجایی که آبی محبوب ترین رنگ در بین همه است، استفاده از آن در لباس های تجاری و خطوط هوایی امن ترین است. این به اعتماد، صداقت و قابل اعتماد بودن مربوط می شود، بنابراین به ایجاد وفاداری مشتری کمک می کند. آبی برای دنیای شرکت ها خوب عمل می کند و اغلب در جلسات مهم استفاده می شود. هنگام مصاحبه و ملاقات با حرفه ای های تجاری مانند حسابداران، شرکت های بیمه، بانکداران و سایر شرکت های مالی که در آنها اعتماد و اطمینان مهم است، آن را بپوشید.
نزول رنگ آبی و به خصوص سرمه ای این است که می تواند بالغ، محافظه کار، خسته کننده به نظر برسد یا نشان دهنده یک چشم انداز سفت و سخت باشد. با این حال، بلوزهای زیادی وجود دارند که هیجان انگیزتر از نیروی دریایی هستند. به آبی سلطنتی یا آبی فکر کنید که معتبرتر و در عین حال جالب تر است.
کراوات آبی سلطنتی لباس سیاستمداران و بسیار قابل پیش بینی است. شاید برای یک مخاطب محافظه کار عالی باشد. با کت و شلوار آبی یا سرمه ای و پیراهن های سفید یا آبی کم رنگ آن را کمی تغییر دهید. در مورد کراوات در سایه های مختلف آبی با پاشش قرمز چه می توان گفت!
بنفش
بنفش رنگ تخیل و معنویت است که الهام بخش ایده آل های عالی است. می تواند خلاقانه و فردی یا نابالغ و غیرعملی باشد. همچنین یک لحن دروننگر است که به ما امکان میدهد با افکار عمیقتر خود ارتباط برقرار کنیم.
افرادی که به رنگ بنفش کشیده می شوند معمولاً حساس و دلسوز هستند، درک و حمایت می کنند و قبل از خود به دیگران فکر می کنند. آنها اغلب کیفیتی صلح آمیز و آرام دارند، با وقار آرام در مورد آنها.
بنفش به معنای ثروت، حتی حق امتیاز، و همچنین کیفیت، فانتزی و خلاقیت است. این لحن حس زیبایی افراد و واکنش آنها به ایده های خلاقانه تر را افزایش می دهد.
اغلب برای نشان دادن یک محصول با کیفیت یا برتر استفاده می شود. اگر در یک تجارت خدماتی هستید، از رنگ بنفش در بازاریابی خود استفاده کنید تا خدمات برتر خود را تبلیغ کنید.
در سفر خرید بعدی خود به دنبال رنگ بنفش باشید که انتخاب بسیار خلاقانه تری نسبت به خرید یک ژاکت مشکی دیگر است. این یک جایگزین خوب برای قرمز است و با بیشتر پاستل ها به خوبی هماهنگ می شود تا جلوه ای اقتدار با کنتراست بالا بدهد، بدون اینکه به کلیشه های سیاه و سفید متوسل شوید. آن را با این اطمینان بپوشید که گران قیمت و خلاق به نظر خواهید رسید. کراواتهای بنفش و پیراهنهای بنفش ارغوانی یا خطی برای مردان اغلب مورد علاقه کمدهای خلاقتر و ماجراجو هستند. اگر نماینده یک صنعت، خدمات یا محصول خلاق هستید، آنها را با اطمینان بپوشید.
اندیشه های نهایی در مورد روانشناسی رنگ
در حالی که لحن می تواند بر احساس و رفتار ما تأثیر بگذارد، این تأثیرات تابع عوامل شخصی، فرهنگی و موقعیتی است. تحقیقات علمی بیشتری برای به دست آوردن درک بهتری از روانشناسی رنگ ها مورد نیاز است، زیرا این مفهوم در بازاریابی، هنر، طراحی، مد و سایر زمینه هایی که به دنبال پیوند رنگ ها و احساسات هستند، بسیار محبوب شده است.