لوگوی هر برند به نوعی هویت و شناسنامه آن در نظر گرفته میشود و به همین دلیل باید به صورت حرفهای طراحی شود. بسیاری از برندها و مشاغل مطرح دنیا هزینههای هنگفتی را صرف طراحی لوگوی اختصاصی برای نام تجاری خود کردهاند که به عنوان گران ترین لوگوها شناخته میشوند. از طرفی دیگر نیز برخی نامهای تجاری و معروف دنیا برای طراحی لوگوی خود هزینه قابل توجهی صرف نکردند اما در کمال ناباوری، خروجی بسیار درخشانی داشتند و به لوگوهایی ماندگار تبدیل شدند. بنابراین گران بودن و یا ارزان بودن لوگوها چندان مهم نیست و آنچه که اهمیت دارد، میزان تاثیرگذاری و طراحی هوشمندانه آنها است. در ادامه این مطلب راز های نهان لوگوهای معروف جهان را به همراه گران ترین لوگوهای مشهور دنیا مورد بررسی قرار میدهیم

لوگو پپسی (Pepsi) – 1,000,000 دلار
لوگو معروف و جذاب پپسی نیز در فهرست گران ترین لوگوهای مشهور دنیا قرار دارد و کمتر کسی وجود دارد که این لوگو پپسیرا نشناسد و یا محصولات پپسی را امتحان نکرده باشد. این لوگوی معروف از ترکیب سه رنگ قرمز، سفید و آبی تشکیل شده که به حالت موجی در یک توپ قرار گرفتهاند.
صرف هزینه یک میلیون دلار برای طراحی لوگو این برند بزرگ و معروف، چندان عجیب و غریب به نظر نمیرسد. البته لوگوی پپسی در طول فعالیت این برند در زمینه تولید نوشیدنیهای گازدار، چندین مرتبه تغییر پیدا کرد تا در نهایت در سال 2008 لوگوی نهایی آن طراحی و رونمایی شد. این لوگو در آن زمان به عنوان یک رقیب جدی برای کوکاکولا به حساب میآمد و رشد و پیشرفت چشمگیری را برای پپسی به ارمغان آورد.

لوگو المپیک 2012 لندن – 625,000 دلار
لوگو المپیک 2012 لندن از دیگر لوگوهای گران قیمت دنیا است که بر خلاف صرف هزینه قابل توجه برای آن چندان مورد استقبال قرار نگرفت. این لوگو یادآور سبک مکعبی در هنر است و با وجود اینکه بیش از نیم میلیون دلار برای آن هزینه شده است، پیکربندی خشنی دارد و آنچنان چشم نواز به نظر نمیرسد. احتمالا طراحان این لوگو سعی داشتند تا سبک معماری لندن را در این لوگو بازآفرینی کنند اما نتیجه آن چندان دلچسب و مطلوب نبود و با انتقادات زیادی مواجه شد.

لوگو شرکت نفت و گاز بریتیش پترولیوم (British Petroleum) – 210,000,000 دلار
لوگو شرکت بیریتیش پترولیوم یا به اختصار (BP) به عنوان دومین لوگو گران قیمت دنیا شناخته میشود که با هدف بیشترین استفاده از تاثیر روانشناسی رنگها در بازاریابی طراحی شده است. همانطور که از نام کمپانی نیز مشخص است، این شرکت در آلودگی محیط زیست نقش دارد و به همین جهت طراحان لوگوی آن تصمیم گرفتند تا مشتریان را متقاعد کنند که شرکت BP هر کاری انجام می دهد که تا حد امکان سبز و دوستدار محیط زیست بماند. بنابراین لوگو نهایی آن شبیه به گلی طراحی شد که از خورشید انرژی میگیرد و رشد میکند.

لوگو شهر بلفسات (Belfast) – 280,000 دلار
لوگو شهر بلفاست (پایتخت ایرلند شمالی) نیز به عنوان یکی از گران ترین لوگوها شناخته میشود که طراحان آن با خلق این لوگو نشان دادند که میخواهند در صلح و آرامش زندگی کنند. آنها هیچ دل مشغولی، هرج و مرج و آشفتگی را در شهر خود نمیخواهند و تنها هدفشان رسیدن به آرامش است. به همین دلیل لوگویی این چنینی طراحی کردند و نام شهر خود را درون یک قلب قرار دادند. البته طراحی و شکل کلی این لوگو شبیه به حرف B نیز هست. یکی دیگر از اهداف اصلی طراحی این لوگوی ساده اما خاص، جذب گردشگران جدید به شهر بلفاست نیز هست.
لوگو شرکت کامپیوتری نکست (NeXT) – 100,000 دلار
لوگوی شرکت کامپیوتری و نرم افزاری NeXT که در سال 1985 توسط استیو جابز بنیان گذار شرکت اپل تاسیس شد، به عنوان یکی از گران ترین لوگوها دنیا شناخته میشود که هزینه طراحی آن 100.000 دلار بود. این شرکت در حال حاضر منحل شده است اما داستان شکل گیری آن به زمان استعفا و جدایی موقتی استیو جابز از اپل بازمیگردد. آقای جابز در آن زمان تمام تلاش و همت خود را برای برپایی شرکت نکست بکار گرفت تا بتواند با اپل به رقابت بپردازد. این رقابت حیاتی در آن زمان حدود صد هزار دلار برای استیو جابز هزینه داشت تا توانست با کمک یک طراح معروف به نام Paul Rand هویت بصری برند خود را ایجاد نماید.

لوگو شهر ملبورن (City of Melbourne) – 148,000 دلار
لوگو شهر ملبورن نیز یکی دیگر از گران ترین لوگوها مشهور دنیا است که به تدریج به لوگویی نمادین برای این شهر تبدیل شد. این لوگوی معروف دارای خطوط تیز بوده و از ترکیب رنگهای سبز و آبی تشکیل شده است که نشان دهنده قدرت، سرزندگی و پرجنب و جوش بودن ملبورن امروز و آینده است. این لوگو در سال 2009 توسط Landor Associates طراحی شد و شهرداری ملبورن برای طراحی این لوگو مبلغ 148,000 دلار هزینه کرد. طراحی ظریف و هوشمندانه این لوگو در نگاه اول برای بیننده بسیار جذاب است و شهر ملبورن را به عنوان شهری پویا و مطابق با دنیای امروزی معرفی میکند که در آن زمان مورد استقبال قرار گرفت و بازخوردهای مثبتی دریافت کرد.

لوگو سیتی بانک (Citibank) – 1,500,000 دلار
لوگو سیتی بانک یک لوگو مهم است که بیست سال پیش طراحی شد و در همان زمان نیز مانند امروز، لوگویی به یادماندنی، زیبا و جذاب بود. نکته شگفت انگیزی که درباره طراحی لوگو سیتی بانک وجود دارد این است که این لوگو تنها یک مرتبه طراحی شده و همان طرح اولیه به عنوان طرح نهایی انتخاب شده است. نکته جالبتر آنکه طرح لوگو سیتی بانک در ابتدا بر روی یک دستمال کشیده شد و به عنوان اولین و آخرین لوگوی این بانک مورد استفاده قرار گرفت. مسلما چنین خلاقیت و استعدادی، ارزش صرف هزینه یک و نیم میلیون دلاری را داشته است.

طراحی مجدد لوگو BBC – 1,800,000 دلار
همه ما از زمان کودکی با لوگوی BBC آشنا هستیم و این لوگوی ساده اما جذاب نیز یکی دیگر از گران ترین لوگوها دنیا است. بی بی سی مدت زمان زیادی است که با این آرم فعالیت میکند. طراحان لوگوی BBC برای طراحی این لوگو از ایده مینیمالیسم الهام گرفتند و هر یک حروف آن را با رنگ سفید و در مربعهای مشکی قرار دادند. این لوگو دارای مفاهیم روانشناسی نیز هست و دیدن آن حس اعتماد را در بیننده ایجاد میکند. بنابراین لوگوی بی بی سی یک لوگو ماندگار و عالی است که هزینه بالایی نیز برای طراحی آن صرف شده است.

لوگو گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند (ANZ) – 15,000,000 دلار
لوگوی ANZ نیز یکی دیگر از گران ترین لوگوها معروف دنیا است که در جریان ادغام دو بانک بزرگ طراحی شد و حاصل ترکیب حروف اول نام آنها به صورت یک واژه مخفف بود. طراحان این لوگو در آن زمان تصمیم گرفتند تا قوانین کلاسیک روانشناسی بازاریابی را زیر پا نگذارند و برای طراحی این لوگو از رنگهای سفید و آبی در جهت ایجاد ارتباطی سرشار از ثبات و امنیت استفاده کردند. به دنبال موفقیت بکارگیری این ترکیب رنگ، شرکت تجارت الکترونیکی PayPal نیز با هدف مشابه از رنگهای سفید و آبی در طراحی لوگوی خود استفاده کرد.